Easiest Way to Prepare Perfect Tips hilangkan hanyir ikan patin

Tips hilangkan hanyir ikan patin. Cara tradisional dapat membantu masalah tersebut. Tapi ada ikan air tawar seperti ikan patin yang masih berbau hanyir walaupun telah di basuh bersih. Antara tips nya, Pastikan ikan yang di siang di bersihkan semua darah yang melekat & keluarkan urat /bebenang dari ikan tersebut terlebih dahulu.

Tips hilangkan hanyir ikan patin Cara Untuk Hilangkan Bau Hanyir Pada Ikan Patin Ikan Sungai. Bau hanyir pada ikan memang akan merencatkan masakan terutamanya ikan air tawar seperti ikan patin, talapia, siakap dan keli. Kali ini saya ingin berkongsi petua untuk menghilangkan bau hanyir ikan sekaligus mengurangkan lendir pada badannya. You can cook Tips hilangkan hanyir ikan patin using 4 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Tips hilangkan hanyir ikan patin

  1. You need 1 of ekor ikan patin.
  2. You need 1 cawan of tepung gandum.
  3. It's 3 of sudu besar garam kasar/halus.
  4. It's of Air.

Bau hanyir ikan memang boleh menyebabkan selera makan terbantut. Buat semua peminat ikan patin, sudah pastinya anda tahu membezakan sama ada ikan tersebut Sebab itu penting untuk mengetahui teknik yang betul bagaimana cara hilangkan bau hanyir pada ikan sebelum memasaknya. Dalam vidio kali ini akan di sajikan tips cara menghilangkan bau amis dan bau tanah pada ikan patin. Cara tradisional dapat membantu masalah tersebut.

Langkah memasak Tips hilangkan hanyir ikan patin

  1. Basuh ikan patin seperti biasa. Untuk hilangkan darah ikan..
  2. Kemudian, tambahkan tepung gandum dan juga garam. Boleh guna garam kasar..
  3. Isi air sehingga ikan tenggelam..
  4. Kemudian, biarkan seketika dalam 15 minit..
  5. Air akan berubah warna, boleh basuh sehingga bersih..
  6. Jika masih ada bau, boleh ulang rendaman untuk kali kedua. Tapi, biasanya sekali pun sudah ok. Selamat mencuba..

Sebelum kita bukak puasa, ikan ikan ni dah berbuka dulu Bagi makan pelet pada waktu petang, berselera ya ikan ikan ni makan. Ikan Patin GT Jak Padang Rumbia. Petua menghilangkan hanyir dan lendir ikan patin ialah dengan melumur ikan patin dgn tepung gandum. Lagi mujarab drpd menggunakan air asam jawa/asam limau. Resep yang dicari Pada dasarnya ikan patin adalah hewan yang aktif pada malam hari, omnivor dan terkadang muncul ke permukaan.