Easiest Way to Cook Delicious Ikan tongkol masak kunyit berlada

Ikan tongkol masak kunyit berlada. Ikan Tongkol Masak Kunyit Berlada (Mackerel Tuna in Turmeric Chilies). Very nice simple dish. compliment from my hubby BAHASA MALAYSIA VERSION Nak habiskan stok ikan tongkol yg dah lama sgt terbeku dlm freezer. Nampak resepi ni kat Google dah boleh.

Ikan tongkol masak kunyit berlada Saya kongsikan resepi cara membuat Ikan Tongkol yang dimasak. Apa jadinya kalau ikan tongkol dimasak kuah? Untuk kamu yang bosan masak ikan tongkol dengan cara yang begitu-begitu saja, Ikan Bahan-bahan untuk Ikan Singgang adalah: ikan tongkol, bawang merah, bawang putih, lengkuas, kunyit, cabai rawit sesuai selera, asam gelugur, garam, gula, dan air. You can have Ikan tongkol masak kunyit berlada using 12 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Ikan tongkol masak kunyit berlada

  1. It's 4 of Seekor ikan tongkol dibersihkan dan dipotong.
  2. It's of Bawang besar sebiji di hiris kasar.
  3. It's 1 keping of asam gelugur / asam keping.
  4. It's 6 of biji bawang merah*.
  5. You need 2 ulas of bawang putih*.
  6. It's 1/2 of inci halia*.
  7. You need 5 of biji cili padi*.
  8. You need 1 batang of serai dihiris halus*.
  9. You need of Sebiji cili merah*.
  10. It's 1/2 of inci kunyit hidup*.
  11. It's of air secukupnya untuk kisar.
  12. It's of garam dan gula secukup rasa.

Kemudian kuah kunyit berlada dengan adunan rasayang enak disediakan sebelum digaulkan bersama ikan. Carian Berkaitan: resepi ikan tongkol, resepi ikan aya, senarai resepi ikan tongkol, cara masak ikan tongkol, cara memasak ikan tongkol yang enak. Selain ekonomis, ikan tongkol juga kaya akan protein loh. Biasanya orang-orang mengolahnya dengan cara digoreng.

Langkah memasak Ikan tongkol masak kunyit berlada

  1. Gaulkan ikan tongkol dengan garam dan serbuk kunyit secukupnya dan gorengkan hingga masak..
  2. Kisarkan bahan-bahan bertanda* hingga lumat..
  3. Gunakan separuh daripada minyak gorengan ikan tadi dan tumis bahan yang telah dikisar hingga pecah minyak dan agak kering..
  4. Kemudian masukkan hirisan bawang besar,asam keping dan ikan tongkol yang telah digoreng awal tadi..
  5. Gaul rata dan perasakan garam dan gula secukup rasa..

Namun ada juga yang mengolahnya menjadi sarden, dimasak cabai hijau, balado dan banyak lainnya. Selain itu tongkol juga cocok dipadukan dengan campuran bahan lain seperti tahu. Ikan tongkol, dibersih dan dihiris. ½ sudu kecil. Kemudian masukan ikan tongkol, lalu masak hingga bumbu meresap meresap dan matang. Masak terus dengan menggunakan api sedang sambil serundeng di aduk-aduk agar tidak gosong.