Recipe: Yummy 👩‍🍳LAUK PAUK : IKAN KEMBUNG MASAK ASAM PKP

👩‍🍳LAUK PAUK : IKAN KEMBUNG MASAK ASAM PKP. Terasa nak makan lauk pauk yang simple sahaja untuk sajian makan tengahari ni? Resepi Ikan Bakar & Air Asam. Jenis ikan laut yang biasa disebut dengan ikan kembung atau ikan tenggiri.

👩‍🍳LAUK PAUK : IKAN KEMBUNG MASAK ASAM PKP Secara umum semua jenis ikan dapat dimasak dengan di bakar, namun hanya beberapa jenis saja yang mempunyai cita rasa enak dan sedap, yakni : ikan nila bakar, ikan bawal bakar, ikan mas bakar, ikan gurame bakar, ikan patin bakar, ikan kembung bakar, ikan kakap bakar, ikan bandeng bakar. Forget your busy life go lounge & listen to "IKAN KEMBUNG MASAK ASAM " thx. for listen & comment gr. dj. chicoco aka guillaume van gessel. Diantara semua jenis lauk pauk, ikan laut paling terkenal karena protein yang tinggi dan gizi Namun secara harga, ikan kembung ini jauh lebih murah. You can have 👩‍🍳LAUK PAUK : IKAN KEMBUNG MASAK ASAM PKP using 11 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan 👩‍🍳LAUK PAUK : IKAN KEMBUNG MASAK ASAM PKP

  1. Prepare of bawang merah kecik 2 ulas(tumbuk2 je) *.
  2. You need of bawang putih 4 ulas(diketuk)*.
  3. It's 1 of inci halia *.
  4. Prepare 4 of ekor ikan kembung (nak guna ikan lain pn xde hal).
  5. Prepare 1 of biji tomato medium size potong 4.
  6. It's 4-5 of tangkai cili hijau(diketuk).
  7. You need 1 of biji bawang besar potong bulat(untuk hiasan).
  8. Prepare 1 cawan of air asam jawa.
  9. Prepare of serbuk kunyit.
  10. You need of garam+serbuk perasa.
  11. You need of minyak.

Pada umumnya ikan kembung di masak dengan cara digoreng dengan bumbu sangat sederhana, yakni bawang putih, kunyit, dan garam. Namun demikian supaya tidak cepat bosan, bolehlah sekali kali di masak dengan cara di bakar. Ya ikan kembung bakar lumayan enak dan lezat. Resepi Lauk Pauk Saya dapati dari teman-teman dan dikumpulkan disini.

Langkah memasak 👩‍🍳LAUK PAUK : IKAN KEMBUNG MASAK ASAM PKP

  1. Goreng ikan ikan cute..angkat dan ketepikan...
  2. Tumis bahan yang bertanda (*).nak guna myk goreng ikan tu pn boleh.lagi baguss..
  3. Dah naik bau yg wangi..masukkan air asam..bagi dia didih sikit..masuk ikan kita yg cute tu.perasakan garam + perisa.
  4. Masukkan bawang bulat,cili dan tomato.agak..layu sikit tutup api dan aumm..makan.😘mudah kannnn...

Paling simple, ringkas, senang sangat laa. Ingin Masak Ikan untuk keluarga, tak usah pusing memikirkan menu masakan harian hari ini. Selain lezat ikan juga memiliki kandungan gizi yang tinggi, jadi baik untuk dikonsumsi. Tahukah korang ikan-ikan unjam seperti kerisi, kembung, selar, tamban juga tidak kurang sedapnya jika berada di atas meja hidangan. Yang penting tahu apa jenis resipi dan masakan yang anda pilih, misalnya ikan kembung masak asam di bawah ini.