Easiest Way to Make Tasty Masak lemak ikan tongkol belimbing buluh

Masak lemak ikan tongkol belimbing buluh. Belimbing buloh rebus sangat enak dicampurkan bersama gulai lemak bagi menggantikan asam gelugor. Tuan Puan boleh mencuba resepi ini. Ikan tongkol begitu mudah dikreasikan, mulai dari digoreng hingga ditumis.

Masak lemak ikan tongkol belimbing buluh Masak bahan kisar bersama ikan sehingga air kering. Masukkan santan dan mula dikacau kacau dengan api perlahan supaya santan tak pecah minyak. Masukkan daun kunyit dan belimbing buluh serta garam. You can cook Masak lemak ikan tongkol belimbing buluh using 9 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Masak lemak ikan tongkol belimbing buluh

  1. It's 1 of ekor ikan tongkol.
  2. It's 3 ulas of bawang merah*.
  3. It's 2 batang of serai(ketuk).
  4. It's 10 of biji cili padi*.
  5. It's 1 of inci kunyit hidup*.
  6. You need 15 of biji belimbing buluh.
  7. It's 1 kotak of santan.
  8. Prepare 1 1/2 cawan of air.
  9. It's 1 of sudu kecil garam.

Selain ekonomis, ikan tongkol juga kaya akan protein loh. Biasanya orang-orang mengolahnya dengan cara digoreng. Namun ada juga yang mengolahnya menjadi sarden, dimasak cabai hijau, balado dan banyak lainnya. Selain itu tongkol juga cocok dipadukan dengan campuran bahan lain seperti tahu.

Langkah memasak Masak lemak ikan tongkol belimbing buluh

  1. Ikan dipotong dan di cuci bersih.kisar bahan2 yg bertanda*.kemudian masukkan bahan kisar tadi bersama serai ke dalam periuk/kuali..
  2. Masukkan pula santan.tambahkan air(bergantung pada kuah yg kita nak) kemudian masukkan ikan.sentiasa kacau supaya santan tidak pecah minyak..
  3. Kacau hingga mendidih,kemudian masukkan garam dan belimbing buluh..
  4. Biarkan mendidih sekejap,pperasakan garam.siap..

Gulai Ikan Tongkol resepi ini biasanya dimakan bersama nasi dan lebih popular dipanggil nasi berlauk kerana sudah menjadi signature Dish di negeri kelantan. masakan ini sangat popular di kelantan dan dimakan sampai tak kira masa. untuk membuat gulai ini perlu memaska agak lama sampai ianya. Duniaikan.com - Olahan Resep Ikan Tongkol Paling Enak, Ikan tongkol merupakan salah satu jenis ikan konsumsi yang kaya akan kandungan gizi yang sangat bermanfaat dan dibutuhkan oleh tubuh. Di dalam daging ikan tongkol mengandung protein, lemak. Harga Ikan Tongkol - Ikan tongkol adalah salah satu jenis ikan laut yang banyak dikonsumsi oleh masyarakat Indonesia. Harga ikan tongkol yang terbilang murah menjadi alasan utamanya.