Recipe: Tasty Gulai ikan aye/ikan tongkol ori by teganu

Gulai ikan aye/ikan tongkol ori by teganu. Cara masak gulai ikan tongkol untuk nasi dagang ni mesti ada air rebusan ikan dan guna rempah yg dijual di pasar sebelah pantai timur. Ikan tongkol hitam pula yang digunakan untuk lauk nasi dagang Kelantan. Saya terus membeli seekor ikan tongkol putih.

Gulai ikan aye/ikan tongkol ori by teganu Di Kelantan,ikan tongkol putih lebih digemari disebabkn isinya yang lebih pejal dan sesuai sangat untuk buat gulai ikan untuk nasi berlauk atau nasi dagang ni. Duniaikan.com - Olahan Resep Ikan Tongkol Paling Enak, Ikan tongkol merupakan salah satu jenis ikan konsumsi yang kaya akan kandungan gizi yang sangat bermanfaat dan dibutuhkan oleh tubuh. Di dalam daging ikan tongkol mengandung protein, lemak. You can have Gulai ikan aye/ikan tongkol ori by teganu using 16 ingredients and 8 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Gulai ikan aye/ikan tongkol ori by teganu

  1. It's 1 of kilo Ikan tongkol.
  2. It's 3-4 keping of asam keping.
  3. Prepare 5-6 of biji bwg merah*.
  4. It's 2 of biji bwh putih*.
  5. Prepare 2 of hiris halia*.
  6. It's 2 of hiris lengkuas*.
  7. Prepare 1 of ketul kunyit hidup*.
  8. You need 1/2 of sdb biji ketumbar*.
  9. Prepare 3 of sdb cili boh/cili kering blend.
  10. Prepare 3 of sdb besr rempah gulai cap ros.
  11. You need 1 of sdb rempah masak cap ros.
  12. Prepare 1 of sdb kerisik.
  13. You need 2 of cwn santan pekat.
  14. It's of Air secukupnya.
  15. It's of Garam,gula,sedikit ajinomoto jika suka.
  16. You need of Lada halus 15-20 biji.

Gulai ikan tongkol boleh dimakan sebagai lauk bersama dengan nasi putih mahupun nasi dagang. Resep Masak Ikan - Kali ini Resephariini akan membagikan resep bumbu gulai ikan tongkol untuk pembaca setia, setelah beberapa hari yang. Resep Gulai Kepala Ikan Kakap merupakan salah satu resep masakan ikan yang sangat terkenal di Indonesia. Walaupun sebenarnya resep ini berasal dari Propinsi Sumatera Barat, tetapi karena rasanya yang sangat enak dan lezat, resep ini tersebar di hampir seluruh wilayah Indonesia.

Langkah memasak Gulai ikan aye/ikan tongkol ori by teganu

  1. Potong ikan,bersihkan & masukkan 1 sdb garam kasar & asam keping serta air sama paras ikan.. rebus selama 30 minit api sederhana.
  2. Blend semua bahan yg bertanda* masukkan rempah & kerisik.
  3. Panaskan minyak & tumis cili boh @ cili kering blend sampai naik minyak.
  4. Masukkan rempah kacau lagi sampai rempah masak...
  5. Masukkan santan & tambah sedikit air..air jgn bnyak ye sbb nanti kita nak masukkan air dr rebusan ikan tadi..itu rahsia penyedap rasa kuah ikan tongkol ori teganu...
  6. Bila dah mendidih masukkan air dr ikan yg direbus tadi dlm 2 cwn...atau boleh ejas sendiri kuah nak banyak mane...biar mendidih..masukkan ikan & asam keping yg ade dlm ikan rebus tadi.
  7. Biarkan dia mendidih lama dengan api perlahan..baru masukkan lada halus & sedikit gula,garam & serbuk perasa....
  8. Kuah gulai ikan tongkol ni masak lagi lama lagi sedap...masak dlm api sederhana sampai pecah minyak..dah cukup rasa boleh la dihidangkan.

Resepi nasi dagang sememangnya terkenal di Pantai Timur iaitu di Terengganu, Pahang, Kelantan dan juga di beberapa daerah di Thailand seperti Pattani, Yala dan juga Narathiwat. Nasi yang menjadi hidangan tradisi di Terengganu ini dikatakan agak sukar untuk dimasak jika tidak mempelajari cara. Ikan tongkol adalah ikan laut yang banyak di konsumsi masyarakat indonesia tetapi sebagian orang alergi gatal gatal saat mengkonsumsi ikan t. Masukkan ikan tongkol @ ikan aye dan kacau rata. Akhir sekali, masukan cili hiris, tomato dan bawang holland dan sesuaikan rasa dengan gula Kalau korang nak tahu, kuah gulai ikan tongkol ni kalau masak lagi lama lagi sedap.masak dlm api sederhana sampai pecah minyak.dah cukup rasa.