How to Cook Perfect Ikan Kembung Bercili

Ikan Kembung Bercili. Kali ini alisha mau share resipi dari Thailand ikan siakap masak BERCILI. Uallss cuba la buat ikna bilis bercili rangup ni. Makan plak dengan nasi panas panas.

Ikan Kembung Bercili Asam pedas ikan ( tak kira ikan apa sekali pun) adalah my favorite, favorite, favorite food. Bahan sampingan yang sesuai di masukkan dalam masakan ini. Ikan kembung yang memiliki nama ilmiah Rastrellinger sp. ini tentunya sudah tidak asing lagi bagi Anda, bukan? You can cook Ikan Kembung Bercili using 7 ingredients and 5 steps. Here is how you cook it.

Ramuan Ikan Kembung Bercili

  1. You need of Ikan Kembung.
  2. You need of Bawang Merah.
  3. You need of Bawang Putih.
  4. It's of Cili Api.
  5. Prepare of Air Asam Jawa.
  6. You need of Sos Tiram.
  7. You need of Tomato.

Ikan kembung kerap diolah menjadi sejumlah masakan yang begitu menggugah selera. Harga Ikan Kembung - Ikan kembung merupakan salah satu jenis ikan konsumsi air laut yang banyak dicari karena memiliki rasa daging yange enak. Selain itu, harga ikan kembung per kg juga. Ikan kembung, tongkol, makarel, ikan madidihang, dan ikan tuna merupakan keluarga ikan tenggiri ini.

Langkah memasak Ikan Kembung Bercili

  1. Bawang dgn cili kite pakai copper..tomato hiris..dan ikan digoreng dahulu.
  2. Pakai minyak ikan..kite tumis bawang dgn cili sampai wangi dan layu...
  3. Dah wangi,layu.. masukkan air asam jawa dan sos tiram...kite masukkan air sikit.
  4. Agak dah sebati, masukkan gula,garam dan ckup rasa..masukkan tomato.
  5. Masukkan ikan.. kacau2 dah shiappp 😆.

Kecerdasan masyarakat Indonesia, kini ikan tenggiri dapat diolah dengan berbagai aneka rasa. Resep Ikan kembung bakar dengan menggunakan bumbu bumbu sederhana. Inilah resep cara membuat masakan ikan kembung bakar komplit dengan pelengkap sambal kecap, rasanya enak. Pilih ikan kembung yang masih segar dengan ciri-ciri: daging kenyal, apabila ditekan daging akan kembali ke. Bumbu pesmol yang menjadi salah satu khas masakan sunda ini bisa menjadi pilihan dalam menu olahan aneka ikan.