How to Make Appetizing 👩‍🍳DESSERT : BADAK BERENDAM

👩‍🍳DESSERT : BADAK BERENDAM. Ramadhan Kareem everyone ! lets try this recipe to make our iftar more enjoyful ! Kuih badak berendam, atau juga dipanggil sebagai sopang di Negeri Sembilan, adalah sejenis kuih tradisional yang terkenal di Malaysia, terutamanya di Pantai Timur iaitu di Kelantan dan Terengganu. Badak berendam a local Malaysian dessert and cuf of coffee on wooden background.

👩‍🍳DESSERT : BADAK BERENDAM Saya juga ingin membaiki cara penyediaan inti kelapa mengikut resepi turun temurun yang saya pelajari dari satu blog. Jom kita tengok resepi yang saya gunakan hari ini. Kami menjual kuih badak berendam yg rasa x akan sama dgn kedai lain. You can cook 👩‍🍳DESSERT : BADAK BERENDAM using 16 ingredients and 8 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan 👩‍🍳DESSERT : BADAK BERENDAM

  1. Prepare of inti.
  2. You need of kelapa parut muda.
  3. You need 1 cawan of gula merah.
  4. It's 1/2 cawan of gula.
  5. It's 1/2 sudu makan of garam.
  6. You need 1 cawan of air.
  7. You need of doh.
  8. You need 2 cawan of tepung pulut.
  9. Prepare 3 1/2 sudu makan of tepung gandum.
  10. You need of pewarna hijau yang dilarutkan bsama 1 cawan air dan garam.
  11. Prepare of kuah.
  12. Prepare 1 1/2 cawan of santan.
  13. It's 2 of sudu tepung beras yang dilarutkan dalam 1 cawan air.
  14. You need of garam.
  15. Prepare of gula (jika sukaaa la ye).
  16. It's daun of pandan.

Hari tu masa saya balik kampung, kakak saya teringin sangat nak makan Kueh Puteri Mandi a.k.a. Badak Berendam ni.err, tak tau kenapa nama kueh ni seperti itu. Mungkinkah kerana puteri itu montel seperti badak? hehe.takde lah. Find out Exactly how to make Chinese Food Dessert.

Langkah memasak 👩‍🍳DESSERT : BADAK BERENDAM

  1. Untuk INTI, masukkan air,gula merah,daun pandan dan gula pasir kedalam periuk dan larutkan sehingga didih dalam api yg sederhana.
  2. Kemudian masukkan kelapa parut,kacau dan perasakan dengan garam. tunggu sehingga air kering..tutup api dan sejukkan.(kalau agak nak manis lagi tmbahlaa gula ye)😁.
  3. Untuk DOH, gaulkan tepung beras dan tepung gandum dalam bekas. masukkan sedikit demi sedikit air yang telah larut bsama pewarna dan garam..uli uli uli smpai la x lekat di tangan..
  4. Bulatkan doh ikut size masing2 ye,leperkan dan masukkan inti dan dan bulatkan balik..
  5. Dah siap semua bulatan comel,panaskan air dalam periuk..stengah periuk okay...
  6. Masukkan bulatan comel2 tu kedalam periuk..tunggu smpai bulatan comel tu timbul dan terapung.. boleh angkat.kalau belum terapung tu..usah ler angkat ye..karang makan pn asa tepung😁.
  7. Siap untuk doh..KUAH pulak. masukkan santan,air,garam,gula dan daun pandan sekejap..tunggu agak didih sikit masukkan bancuhan tepung beras..kacau sampai rasa pekat sikit..tutup api.siap..
  8. Boleh dah hidangkan. sodappp weyyyyy..

Resepi Kuih Koci pulut hitam bersantan le mak berkrim.versi moden idea dari blogger Zalin Zalina . Borrowed from Malay badak berendam ("glutinous rice balls in coconut sauce"), from badak ("rhinoceros") + berendam ("the act of soaking"). (Singapore) IPA(key): /badak bəɹəndam/. badak berendam (uncountable). Ahmad nafizi mohd fadhil norraji syed muhammad saufi syed salim. Create an application or service that is based on real-life observations and that creates a real shift in the experience of eating. BMI. Быстрые лепешки вместо хлеба. 👩‍🍳. in Recipes.