Recipe: Delicious Ikan Kembung Masak Kukus Oyster Sauce

Ikan Kembung Masak Kukus Oyster Sauce. Ikan kembung kukus, satu resep yang menyehatkan namun dengan kelezatan yang tidak kalah dengan masakan lainnya. Tak hanya ikan kembung kukus ini, ada juga beberapa resep lain yang patut kamu coba. Ada tiga resep lainnya yang pasti akan membuat seisi rumah penasaran dibuatnya.

Ikan Kembung Masak Kukus Oyster Sauce Nah, jika ibu bosan dengan olahan ikan kembung yang hanya digoreng terus-terusan, kali ini kita akan buat hidangan ikan kembung yang enak dan lebih baru. Inilah dia resep ikan kembung kukus sederhana. Masukkan pula ikan pari dan biar ia masak dan kuah mereneh. You can have Ikan Kembung Masak Kukus Oyster Sauce using 9 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Ikan Kembung Masak Kukus Oyster Sauce

  1. Prepare 6 of Ekor Ikan Kembung.
  2. You need 3 Ulas of Bawang Putih*.
  3. It's of Setengah Biji Bawang Besar*.
  4. Prepare of Sebatang Serai*.
  5. Prepare Sedikit of Kucai.
  6. You need 2 of Sudu Sos Tiram.
  7. Prepare 1 of Biji Cili Merah.
  8. You need of Setengah Biji Buah Tomato Dibelah.
  9. You need Sedikit of Gula dan Garam.

Tutup api dan masukkan buah tomato. Resep Pepes Ikan Kembung - ikan kembung merupakan kaya akan sumber protein dan sangat mudah didapatkan di toko tradisional ataupun supermarket. Ikan kembung terasa lezat bila diolah dengan cara memasaknya dengan resep pepes. Setelah dikukus, panggang sebentar supaya teksturnya lebih kering.

Langkah memasak Ikan Kembung Masak Kukus Oyster Sauce

  1. Hiris nipis bahan bertanda *..
  2. Masukan air dalam periuk kukus. Letak ikan dalam mangkuk/bekas atas periuk kukus..
  3. Masukkan bahan yang dihiris nipis dan tomato ke dalam bekas berisi ikan..
  4. Letak 2 sudu besar sos tiram atas ikan. Curahkan air setengah cawan atas ikan..
  5. Tabur sedikit gula dan garam atas ikan. Tutup periuk dan kukus ikan sampai mendidih. Agak dah masak letakan daun kucai dan cili merah yang dihiris atas ikan. Siap!.

Hallo.masih pada libur long weekend ya? Sy bikin bumbunya ga ditumis ya ,ngurangin minyak kan udh pake santan jg. Resepi ikan Kembung Masak Kicap - ikan kembung memang sudah bukan hal asing lagi di telinga kita dan masakan ikan kembung juga boleh kita beli di restoran. ikan kembung dipilih kerana mempunyai rasa yang sedap serta mempunyai ciri khas. biasanya saya menulis resipi ikan bakar. Cuci beras pulut dahulu sehingga bersih. Kemudian rendam dengan sedikit pewarna kuning atau serbuk kunyit Pulut kuning ini sesuai sangat dimakan bersama rendang ayam dan daging, kari ayam ayam, daging dan kambing, malah sambal ikan bilis pun sedap.