Easiest Way to Prepare Perfect Singgang Ikan Tongkol

Singgang Ikan Tongkol. Ikan tongkol singgang merupakan satu sajian yang sangat popular di Negeri Terengganu. Selain rasanya yang sedap ia juga enak dimakan bersama nasi panas ditambah pula budu dan ulam ulaman. Disclaimer: Video ini dirakam sebelum Perintah Kawalan Pergerakan.

Singgang Ikan Tongkol Menu ini sangat mudah dan ringkas untuk disediakan. Di negeri pantai timur khususnya, singgang lebih enak jika dimakan dengan ulam dan budu. Aneka Resep Masakan Ikan Tongkol - Ikan tongkol, ikan yang satu ini bisa kita olah menjadi berbagai sajian yang lezat untuk menu makan. You can have Singgang Ikan Tongkol using 8 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Singgang Ikan Tongkol

  1. Prepare 1 of )Se ekor Ikan Tongkol(size sederhana) kebiasaannya saya akan ambil bahagian kepala&ekor untuk singgang,selebihnya saya akan goreng.😆.
  2. Prepare 2 of ) 3 ulas Bawang Putih(dihiris nipis).
  3. It's 3 of )3-4 hirisan lengkuas.
  4. It's 4 of )3-4hirisan Kunyit Hidup.
  5. It's 5 of )Lada Hidup/Cili Api.
  6. You need 6 of )3-4 keping Asam Keping.
  7. Prepare 7 of )Air(bergantung pd byk mana kuah kita nak).
  8. It's 7 of ) Garam secukup Rasa.

Selain digoreng, ikan tongkol bisa kita masak dengan. Cara masak Singgang Ikan Tenggiri cara Terengganu. Resipi ini adalah warisan ibu empunya resipi ni sendiri. Lauk singgang sememangnya sinonim dengan orang-orang Pantai Timur.

Langkah memasak Singgang Ikan Tongkol

  1. Masukkan Hirisan Bawang Putih,Lengkuas,Kunyit,Asam keping&Air ke dalam periuk,didihkan..
  2. Masukkan ikan&cili api.Perasakan dengan garam secukupnya(boleh masukkan bendi jika suka).
  3. Biarkan 5-10minit,ikan masak.Siap..
  4. Sedia untuk dihidangkan.

Ikan tongkol segar, biasa ditemui di pasar ikan, ataupun supermarket-supermarket besar. Biasanya tongkol segar ini digunakan untuk keperluan restoran, atau pembuatan makanan kalengan. Ikan Tongkol sangat baik untuk kesehatan. Ikan Tongkol yang dibeli oleh ibu-ibu di warung kampung biasanya sudah dalam kondisi terpotong-potong tanpa duri (pindang/fillet). Ikan Tongkol - Kamu pasti pernah kan mencoba hidangan ikan tongkol?