Recipe: Appetizing Kari ikan tongkol

Kari ikan tongkol. Berkongsi berita terkini, gossip terkini , dunia politik, elonomi dan hiburan. Kari Ikan Tongkol memang cukup popular di Kelantan dan Terengganu. Ni kalau dimakan dengan Nasi Dagang memang padulah.

Kari ikan tongkol Home Resepi Ikan Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah. Hi apa khabar, hari ni saya nak kongsikan resepi ikan tongkol masak kari, ikan tongkol ialah ikan yang paling saya suka. resepi ni. Ikan tongkol termasuk jenis ikan yang sering saya konsumsi. You can have Kari ikan tongkol using 10 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve it.

Ramuan Kari ikan tongkol

  1. It's 3 of ketul ikan tongkol.
  2. Prepare of 4 biji bawang merah.
  3. Prepare 10 of tangkai cili kering.
  4. It's 3 ulas of bawang putih.
  5. It's 3 of sudu besar serbuk kari.
  6. You need 1 of sudu serbuk kunyit.
  7. Prepare 1 kotak of santan.
  8. You need 2 of tangkai daun kari.
  9. You need of Minyak untuk menumis.
  10. You need 11/2 of sudu garam/secukup rasa.

Selain karena harganya ekonomis, kandungan Kemudian, ditumis bersama ikan tongkol, daun kari, serai, lengkuas, dan cabai hijau. KARI IKAN TONGKOL Resep by Rudy Choirudin. Mula-mula, panaskan minyak di dalam periuk. Apabila minyak sudah panas, masukkan bawang putih, halia, cili, daun kari dan juga herba campur serta goreng sehingga.

Langkah memasak Kari ikan tongkol

  1. Sediakan bahan2.ikan dicuci bersih.kisar cili kering,bawang merah dan outih hingga hancur..
  2. Panaskan minyak didalam periuk.tumis bahan yg dikisar tadi.masukkan sekali daun kari.tumis hingga pecah minyak.kemudian masukkan serbuk kari yg dibancuh dengan sedikit air.kacau.masukkan juga serbuk kunyit,tumis hingga serbuk kari betul2 masak.kemudian masukkan santan.tambah sesikit air.begantung sebanyak mana kuah yg kita nak...
  3. Kemudian masukkan ikan.biar mendidih,masukkan pula terung(terpulang samada nk letak sayur ataupun tidak)masukkan garam.tggu hingga terung masak.perasakan garam secukupnya.siap..

Bersihkan ikan, perap dgn asam jawa. Mencari hidangan ikan yang disukai anak-anak? Simpan ke bagian favorit Tersimpan di bagian favorit. Harga Ikan Tongkol - Ikan tongkol adalah salah satu jenis ikan laut yang banyak dikonsumsi oleh masyarakat Indonesia. Harga ikan tongkol yang terbilang murah menjadi alasan utamanya.