Easiest Way to Prepare Tasty Sambal ikan tongkol

Sambal ikan tongkol. Sambal ikan tongkol buma now takes appointments on their Page. Sedap sekali sambal Ikan tongkol atau di Kelantan dipanggil ikan Aya. Resepi ini diambil dari blog Secubit Garam.

Sambal ikan tongkol Bahannya murah dan dijamin Anda pasti ketagihan! Gunakan tongkol yang dipotong-potong atau disuwir-suwir. Bakar ikan tongkol di atas dengan bara arang sampai matang. You can have Sambal ikan tongkol using 14 ingredients and 3 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Sambal ikan tongkol

  1. It's 1 of Ekor Ikan Tongkol potong 8.
  2. It's 6 of Biji Cili Merah Besar (ditumbuk kasar).
  3. You need 6 of Biji Cili Kecil (ditumbuk kasar).
  4. Prepare 1 of SB Chili Paste.
  5. It's 3 of Biji Bawang Merah (dihiris).
  6. It's 3 of Biji Bawang Putih (dihiris).
  7. It's 2 of Biji Bawang Holland (dihiris).
  8. It's 1 of Besar ibu jari halia (tambahan dan hiris).
  9. Prepare 2 of SB Sos Tomato (saya ganti pakai Sos Tiram).
  10. Prepare 1 1/2 of Sudu Kecil serbuk kunyit.
  11. It's 1 of Sk Garam.
  12. It's 1 of SB Gula (Tambahan).
  13. You need Sedikit of Air asam jawa (Tambahan).
  14. Prepare of Minyak Secukupnya untk mengoreng ikan dan sambal.

Demikian Informasi resep Ikan Tongkol Bakar Sambal Pedas, semoga berguna bagi anda. Harga Ikan Tongkol - Ikan tongkol adalah salah satu jenis ikan laut yang banyak dikonsumsi oleh masyarakat Indonesia. Harga ikan tongkol yang terbilang murah menjadi alasan utamanya. Tongkol juga bermanfaat sebagai sumber protein yang murah meriah.

Langkah memasak Sambal ikan tongkol

  1. Goreng dahulu isi ikan dgn serbuk kunyit,selepas masak,asingkan..Kemudian tumis Chili dan paste..selepas itu masukkan lagi bawang 3 sekawan yang dah dihiris...
  2. Selepas naik bau,masukkan air asam jawa,sos tomato@sos tiram,gula,garam dan ikan..gaul sehingga betul2 masak dgn api kecil...dan biarkan sekejap sehingga kuah pekat dan gaul...
  3. Selesai masak,boleh la dihidang bersama keluarga...😊😘.

Ikan Tongkol - Banyak yang beranggapan bahwa ikan tongkol dengan ikan tuna adalah sama. Jika sambal bisa diolah dengan tepat dan enak maka rasa ikan juga akan semakin terasa enak. Ikan tongkol merupakan sejenis ikan yang mempunyai variasi masakan yang enak. Jika mahu memasak sambal ikan aye merah. Sajikan Ikan Tongkol Sambal Kencur Untuk Menu Lezat Siang Nanti.