How to Prepare Appetizing Keropok lekor lembut homemade

Keropok lekor lembut homemade. Kredit foto: Amie Samuri‎ (Gambar bukan menggunakan resepi dibawah). Taburkan tepung atas papan atau dulang, supaya semasa menggentel doh tak melekat. Nota: Doh memang akan lembut sikit tapi inilah yang akan menghasilkan keropok yang lembut dan sedap.

Keropok lekor lembut homemade Gaulkan semua bahan kering -tepung dgn garam, masukkan dalam mangkuk isi ikan dan uli sampai jadi doh. Doh memang lembut (sangat lembut), tp inilah yg akan menghasilkan keropok yg lembut. Keropok lekor yang di beli di pasar malam tidaklah banyak hasilnya. You can cook Keropok lekor lembut homemade using 9 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve it.

Ramuan Keropok lekor lembut homemade

  1. It's 1 cawan of isi ikan segar yang diambil dari 3 ekor ikan kembung.
  2. It's 2 cawan of tepung ubi.
  3. You need 1 of sudu kecil garam.
  4. It's 1 of sudu kecil soda bikarbonat.
  5. You need 1 of sudu kecil serbuk penambah perasa ajinomoto.
  6. Prepare of Untuk merebus.
  7. Prepare 2 liter of air.
  8. It's of Untuk menggoreng.
  9. You need 2 of mangkuk minyak masak.

Beli yang mentah boleh lah dapat banyak. Lagi berbaloi jika buat sendiri keropok lekor, boleh letak ikan banyak-banyak dan buat sesedap rasa. Makan petang-petang dengan keropok lekor homemade, apatah lagi kalau dicicah. Berbeza dengan keropok biasa, keropok lekor mempunyai sedikit isi ala-ala fish stick.

Langkah memasak Keropok lekor lembut homemade

  1. Mulakan dengan mengasingkan isi ikan daripada tulang. Kemudian kisar isi ikan dalam pengisar..
  2. Selepas itu, sediakan bekas lain untuk menggaul ramuan dengan menyatukan semua bahan seperti tepung ubi, garam, serbuk perasa, baking soda dan isi ikan yang sudah dikisar tadi. Uli seketika hingga doh sebati..
  3. Untuk membentuk acuan, ambil sedikit adunan dan bentukkan menjadi jejari kecil..
  4. Mula sediakan periuk berisi air untuk dididihkan. Jejari doh yang sudah dibentuk di masukkan ke dalam air panas yang mendidih dan apabila jejari keropok lekor timbul diatas permukaan air ia menandakan sudah masak.Keropok lekor yang sudah masak, diangkat dan ditoskan airnya..
  5. Untuk hidangan keropok lekor goreng. Sediakan kuali dan panaskan minyak dan apabila minyak cukup panas masukkan keropok lekor dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan minyak..

Luarannya yang rangup dan dalamannya lembut menjadikan Keropok lekor homemade ini saya buat untuk hidangan makan petang. Memang mudah, cepat, dan sangat sedap. Keropok lekor asli dari losong terengganu. Kami menyediakan pakej untuk usahawan berniaga keropok lekor. Nak beli untuk buat makan sendiri pun boleh.