Recipe: Delicious Kari ikan tongkol

Kari ikan tongkol. Berkongsi berita terkini, gossip terkini , dunia politik, elonomi dan hiburan. Kari Ikan Tongkol memang cukup popular di Kelantan dan Terengganu. Ni kalau dimakan dengan Nasi Dagang memang padulah.

Kari ikan tongkol Home Resepi Ikan Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah. Hi apa khabar, hari ni saya nak kongsikan resepi ikan tongkol masak kari, ikan tongkol ialah ikan yang paling saya suka. resepi ni. Ikan tongkol termasuk jenis ikan yang sering saya konsumsi. You can have Kari ikan tongkol using 9 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve it.

Ramuan Kari ikan tongkol

  1. Prepare 2 of ekor ikan tongkol saiz sederhana.
  2. Prepare 1 of pack rempah ikan 25g.
  3. You need 1 kotak of santan.
  4. You need 1 of biji bawang merah.
  5. You need 1 ulas of bawang putih.
  6. Prepare 1 of inci halia.
  7. You need of bendi.
  8. You need 1/2 of biji tomato.
  9. It's 2 of sudu kecil garam.

Selain karena harganya ekonomis, kandungan Kemudian, ditumis bersama ikan tongkol, daun kari, serai, lengkuas, dan cabai hijau. KARI IKAN TONGKOL Resep by Rudy Choirudin. Mula-mula, panaskan minyak di dalam periuk. Apabila minyak sudah panas, masukkan bawang putih, halia, cili, daun kari dan juga herba campur serta goreng sehingga.

Langkah memasak Kari ikan tongkol

  1. Tumis ketiga2 bahan yg dimayang halus sehingga garing.
  2. Masukkn rempah, sedikit air asam jawa dan setengah cawan air. masak sehingga pecah minyak.
  3. Masukkn bendi,ikan dan tambah 2 cawan air.
  4. Masukkn tomato santan dan garam. perlahankan api kacau smpi mendidih jgn smpi santan berketul dan tutup api.

Bersihkan ikan, perap dgn asam jawa. Mencari hidangan ikan yang disukai anak-anak? Simpan ke bagian favorit Tersimpan di bagian favorit. Harga Ikan Tongkol - Ikan tongkol adalah salah satu jenis ikan laut yang banyak dikonsumsi oleh masyarakat Indonesia. Harga ikan tongkol yang terbilang murah menjadi alasan utamanya.