Recipe: Tasty Ayam percik (bakar)

Ayam percik (bakar). Menu apa yang menjadi pilihan untuk berbuka hari ini? Apa kata cuba resipi ayam percik bakar, khas dari SEROJA? Kena plak dengan ikan bakar berempah dan air asam mmg superbb dok try dok tahu.

Ayam percik (bakar) Apabila ayam mulai sedikit keperangan, lumur bahan kuah di serata permukaan ayam dan bakar seketika. Ada juga resep ayam bakar ekonomis yang bisa dibuat dalam waktu singkat. Ayam bakar ini bisa dijadikan menu makan sarapan, makan siang bahkan makan malam. You can have Ayam percik (bakar) using 11 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Ayam percik (bakar)

  1. It's of Bawang Merah.
  2. It's of Bawang Putih.
  3. It's of Halia.
  4. Prepare of Serai.
  5. You need of Sudu Besar Cili Giling.
  6. You need of Kunyit debu 1 sudu kecil.
  7. It's of Nisan/Gula Melaka 1 keret.
  8. It's of Garam secukup rasa.
  9. You need of Cukuprasa 1 sudu kecil.
  10. It's of Santan 1cawan + air 1cawan.
  11. It's of Ayam.

Biasanya ayam bakar disajikan dengan pelengkap lalapan sayur mentah seperti kol, mentimun, kemangi tomat. Bakar daging ayam yang terlebih dulu sudah dioles-olesi oleh bumbu olesannya. Setelah agak kering, lumuri lagi dengan merata menggunakan bumbu oles dan bakar lagi daging ayam sampai matang. Setiap kali bulan puasa, mesti ada rasa teringin nak makan ayam percik.

Langkah memasak Ayam percik (bakar)

  1. Kisar bawang, halia, serai.
  2. Tumis bahan kisar dan masukkan cili giling, kunyit, nisan, garam dan cukuprasa.
  3. Selepas pecah minyak, ambil beberapa senduk untuk disapu diatas ayam, perap ayam 1-2 jam.
  4. Masukkan santan dan air.
  5. Bakar ayam.

Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Aneka resep cara membuat masakan ayam bakar bumbu kecap sederhana. Dengan bumbu ayam bakar yang lengkap anda bisa menyajikan hidangan ayam bakar kecap pedas manis. Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style.