Easiest Way to Make Yummy Asam pedas ikan kembong goreng

Asam pedas ikan kembong goreng. RESEP IKAN KEMBUNG ASAM MANIS PEDAS. Variasi bumbu dalam cara memasak ikan kembung yang cukup menjadi favorit keluarga adalah asam manis pedas. Perpaduan bahan dan bumbu membuat masakan ikan ini tak kalah lezat dengan.

Asam pedas ikan kembong goreng Yang menjadi kegilaan saya tentang masakan ini adalah rasanya yang unik. Kuah yang gurih dan pedas dari sayur Asam Pedas Ikan Peda pas dinikmati kapan Saja. Jangan sampai kelewatan untuk mencobanya, pasti Resep Ikan kembung goreng isi bisa jadi alternatif menu ikan yang bergizi dan lezat untuk keluarga di rumah. You can have Asam pedas ikan kembong goreng using 10 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Asam pedas ikan kembong goreng

  1. You need 5 of ekor ikan kembung.
  2. It's 1 of biji bawang besar.
  3. You need 4 ulas of bawang putih.
  4. Prepare 2 of inch halia.
  5. You need 15 of biji cili kering dah siap rebus.
  6. You need 1 of inch belacan.
  7. You need 1 cm of kunyit hidup.
  8. It's of air asam jawa.
  9. It's of garam secukup rasa.
  10. It's of kunyit serbuk.

Apa yang special tentang asam pedas ikan kembung ni ialah saya menambahkan sedikit serbuk kari ke dalam asam pedas ni. Asal resepinya adalah dari mak mertua. Sumbat Ikan Goreng Ikan Haruan Kering Goreng Ikan Keli Goreng Berlada Ikan Kembong Bakar + Air Asam Ikan Kembong Goreng Ikan Kembong. Kantan Isi Ikan Kukus Cendawan Hitam Isi Ikan Masak Tiga Rasa Isi Ikan Sweet Sour Steamed red Talapia Fish Thai Style Kari Ikan Kembong Kari.

Langkah memasak Asam pedas ikan kembong goreng

  1. Lumuq ikan dengan kunyit serbuk dan garam goreng sampai garing.
  2. Cili kering yang dah direbus, halia, bawang putih, bawang besar, belacan, kunyit hidup ble semua sampai lumat.
  3. Tumis bahan blen pakai minyak yang goreng ikan tadi gais, masukkan air asam jawa, dan air putih dan tunggu menggelegak kuahnya.
  4. Dah reneh cantik, masukkan ikan yang digoreng tadi..tadaaaaa.

Dengan bahan Ikan Baung, dinamakan: Asam Pedas Baung. Memakai ikan patin, disebut Asam Pedas Patin. Sayangnya ikan Baung tidak tersedia di tempat tinggal saya sekarang. Kebetulan saya punya stok ikan lele yang masih kerabat ikan baung, yach terpaksa ikan. Bihun goreng pedas, sajian istimewa untuk keluarga tercinta dengan mudah dan praktis dicoba di rumah.