Easiest Way to Prepare Yummy Ikan Tongkol Sambal Berlado

Ikan Tongkol Sambal Berlado. Kali ni tekak CikNad ni mintak masakan pedas pedas berapi.xmo pedas pedas manjerrr.mari kita beladooooooo!😂 Mudah senang cepat je nk buat ni. Sambal berlada bonda homemade dikisar bersama CILI API. OK sebelum kita mulakan penjelasan mengenai cara-cara memasak atau resepi ikan keli goreng berlada / ikan keli masak sambal berlado, mari sini saya ceritakan serba sedikit mengenai ikan keli ini.

Ikan Tongkol Sambal Berlado Ikan ini berasal dari suku Scombridae, sebuah famili ikan untuk jenis makarel, tuna, dan. Duniaikan.com - Olahan Resep Ikan Tongkol Paling Enak, Ikan tongkol merupakan salah satu jenis ikan konsumsi yang kaya akan kandungan gizi yang sangat bermanfaat dan dibutuhkan oleh tubuh. Di dalam daging ikan tongkol mengandung protein, lemak. You can cook Ikan Tongkol Sambal Berlado using 14 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve it.

Ramuan Ikan Tongkol Sambal Berlado

  1. You need of Bahan untuk ikan goreng.
  2. Prepare 1 of ekor ikan tongkol dibersihkan dan dipotong kecil.
  3. It's Sedikit of serbuk kunyit dan garam.
  4. Prepare of Bahan untuk dikisar dan ditumis.
  5. You need 10 of tangkai cili api @ cili vietnam.
  6. Prepare of Seketul halia.
  7. It's 2 of biji bawang besar.
  8. You need 3 ulas of bawang putih.
  9. You need 1 batang of serai diketuk.
  10. Prepare of Ramuan lain.
  11. It's of Beberapa helai daun limau purut.
  12. It's of Sebatang serai diketuk.
  13. Prepare Sedikit of air.
  14. You need of Garam dan gula secukup rasa.

Pindang tongkol juga yang digunakan pada resep tumis ikan pindang tongkol enak serta resep ikan pindang bawang sambal tomat. Pertimbangkan juga untuk mengaplikasikan resep ikan sembilang masak berlada serta resep lelel bakar sederhana paling enak. Ikan tongkol memang banyak mengandung protein yang baik untuk tumbuh kembang buah hati kita. Resep ikan tongkol yang disajikan dengan sambal kencur kali ini menjadi pilihan yang nikmat untuk menu sehari-hari.

Langkah memasak Ikan Tongkol Sambal Berlado

  1. Gaulkan ikan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit.Goreng sehingga garing.Angkat dan ketepikan..
  2. Kisar bawang besar, bawang putih, halia dan cili api..
  3. Masukkan sedikit minyak masak kedalam kuali.Tumis bahan kisar sehingga wangi dan pecah minyak. Masukkan sebatang serai yang diketuk..
  4. Masukkan ikan goreng tadi.Gaul sebati.Masukkan juga sedikit air dan daun limau purut.Masak lagi sehingga kuah memekat dan berminyak..
  5. Akhir sekali, perasakan dengan sedikit garam dan gula.Siap untuk dihidang.Selamat mencuba..

Ikan tongkol begitu mudah dikreasikan, mulai dari digoreng hingga ditumis. Apa jadinya kalau ikan tongkol dimasak kuah? Untuk kamu yang bosan masak ikan tongkol dengan cara yang. Kali ini Iday nak share resepi yang Iday paling suka bila dah bosan asyik makan menu ayam atau ikan. Resepi ni mak Iday yang ajar and memang ikut cara mak Iday.