How to Cook Appetizing Gulai Lemak Udang Dengan Munggai

Gulai Lemak Udang Dengan Munggai. I am very happy lately because my grandmother is here staying with me for Syawal. Normally my mother and kakak would prepare breakfast, lunch and dinner but today my mother went out with my sisters and my aunt. So at-last I am in charge of the.

Gulai Lemak Udang Dengan Munggai Semuanya gara gara keladi yang digunakan gatal. Jaga hubungan dengan ibu dan bapa dengan memohon maaf pada mereka di dalam bulan Ramadhan ini. Juadah berbuka puasa yang dihidangkan semua sedap sedap terutama Masak Lemak Udang dengan Timun Tua yang hanya dimakan dengan ikan bilis goreng. You can cook Gulai Lemak Udang Dengan Munggai using 12 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve it.

Ramuan Gulai Lemak Udang Dengan Munggai

  1. It's of Buah munggai/kacang kelor.
  2. It's of Udang.
  3. It's 1 of peket rempah kari daging.
  4. It's 1 of paket rempah kari ikan.
  5. Prepare 3 ulas of bwg putih.
  6. It's 2 of inci halia.
  7. It's 1 of bj bwg bsr.
  8. It's Daun of kari.
  9. You need of Kacang dal.
  10. Prepare 1 of mangkuk santan pekat.
  11. It's of Garam & gula secukupnya.
  12. Prepare Sedikit of minyak untuk menumis.

Bila mkn lupa bab kolesterol sekejap…hehe. Yang ada penyakit gatal kulit pulak.sedap betul menggarukan.kan.kan. Okey pekata kita jamu mata dgn udang. Kali ni Uj masak udang. masukkan kulit tembikai ,bahan tumbuk beserta santan ke dalam periuk dengan api yang sederhana dan kacau supaya tidak pecah santan. setelah kulit tembikai lembut masukkan udang ,daun kunyit yang dicarik-carik bagi membangkitkan aroma beserta bahan perasa.

Langkah memasak Gulai Lemak Udang Dengan Munggai

  1. Rebus rempah bersama bawang putih dan halia yg dikisar selama 20min..
  2. Masukkan murungai dan kacang dal..tmbh air biar sehingga empuk...
  3. Masukkan santan dan udang. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
  4. Biarkan mendidih, kemudian tutup api.
  5. Panaskan kuali. Tumis bwg besar dan daun kari..tuang ke dlm kuah tadi. Selamat mencuba. 😊.

Gulai adalah masakan berbahan baku daging ayam, aneka ikan, kambing, sapi, jeroan, atau sayuran seperti nangka muda dan daun singkong, yang diolah dalam kuah bumbu rempah yang bercita rasa gurih. Jika tidak tahu hendak makan di mana, cubalah singgah di Gulai Omak Den, Nilai. Kedai makan ini tidak jauh dari pekan Nilai lama dan terletak di Kampung Jijan Hilir. Untuk memudahkan anda mencarinya, gunakan perkhidmatan waze lebih mudah serta. Yuk, coba resep tempura udang khas Jepang rumahan di bawah ini.