Easiest Way to Prepare Delicious Asam Pedas Ikan Kembung

Asam Pedas Ikan Kembung. ✓Bahan-bahannya: Ikan kembung Terung Bunga kantan Daun Kesum Serai Air asam jawa Gula melaka Garam ✓Bahan-bahan ditumis: Serbuk jintan manis Serbuk Lada. Sensasi pedas yang menyegarkan pada resep kali ini akan membuat sajian ikan kembung kali ini benar-benar istimewa. Hanya saja, jika ibu akan menyajikan hidangan ini untuk si kecil, sebaiknya komposisi cabai dan kepedasan pada ikan diperhatikan agar jangan sampai mereka kepedasan.

Asam Pedas Ikan Kembung Penasaran ingin menikmati dan mencicipi gulai ikan kembung bumbu asam pedas yang lezat dan enak? Nah, kali ini kami akan berbagi resep mudahnya. Simak resep gula ikan kembung bumbu asam pedas berikut ini. You can cook Asam Pedas Ikan Kembung using 13 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Asam Pedas Ikan Kembung

  1. You need 7 of ekor Ikan kembung (dikerat 2, digoreng bersama kunyit & garam).
  2. It's 40 of tangkai Cili kering (dikisar).
  3. You need 3 ulas of bawang putih (dikisar).
  4. It's 1 of biji bawang besar (dihiris sedikit & ada yang untuk dikisar).
  5. Prepare 1 of sudu garam (secukup rasa).
  6. You need 1 of sudu gula.
  7. Prepare 2 of sudu asam jawa Adabi.
  8. You need of Air secukupnya untuk paras ikan & sayur tenggelam.
  9. It's of Bendi (ikut kesukaan).
  10. You need 1-2 of biji Tomato (dibelah 6).
  11. You need Sedikit of minyak untuk menumis.
  12. Prepare of Segenggam Daun kesum.
  13. You need 2 helai of daun limau purut.

RESEP IKAN KEMBUNG ASAM MANIS PEDAS. Variasi bumbu dalam cara memasak ikan kembung yang cukup menjadi favorit keluarga adalah asam manis pedas. Perpaduan bahan dan bumbu membuat masakan ikan ini tak kalah lezat dengan. Resepi Asam Pedas Ikan Kembong. bila musim tengkujuh ikan sangat mahal kerana memang tidak musim ikan. jadi, saya saya mengurangkan memasak ikan dan menggantikannya dengan ayam. jom kita layan resepi dibawah.

Langkah memasak Asam Pedas Ikan Kembung

  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar y dihiris sampai kekuningan sedikit..
  2. Masukkan cili kering, bawang putih & bawang besar yang telah dikisar. Kacau sekali sekala & biarkan sehingga pecah minyak. (Untuk menandakan cili kering tadi telah masak)..
  3. Setelah pecah minyak, masukkan asam jawa Adabi (2sudu), garam secukupnya & 1 sudu gula... Kacau sehingga bahan sebati. Kemudian masukkan ikan yang telah di goreng lebih awal, masukkan bendi & air sehingga paras ikan dan bendi tadi tenggelam. Seterusnya kacau sekali sekala. Pada fasa ni, boleh juga masukkan daun kesum & daun limau purut bagi menaikkan lagi bau Asam Pedas..
  4. Bila kuah telah mendidih, masukkan tomato, kacau seketika. Kemudian tutup api gas..
  5. Sudah selesai. 🙂 Selamat mencuba!.

Ikan kembung dagingnya enak dan lembut jika dimasak betul-betul. Makin terasa sedapnya jika ikan kembung dimasak asam pedas. Makan dengan nasi putih panas makin merangsang selera. Tanpa tunggu lama, mari cubakan resepi di bawah ini. Aduk-aduk supaya tidak lengket dan agar semua bahan meresap.