Recipe: Delicious Sambal ikan tongkol #KCHUP

Sambal ikan tongkol #KCHUP. Sambal ikan tongkol buma now takes appointments on their Page. Sedap sekali sambal Ikan tongkol atau di Kelantan dipanggil ikan Aya. Resepi ini diambil dari blog Secubit Garam.

Sambal ikan tongkol #KCHUP Bahannya murah dan dijamin Anda pasti ketagihan! Gunakan tongkol yang dipotong-potong atau disuwir-suwir. Bakar ikan tongkol di atas dengan bara arang sampai matang. You can have Sambal ikan tongkol #KCHUP using 7 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Sambal ikan tongkol #KCHUP

  1. You need 1 of ekor ikan tongkol -digoreng.
  2. You need 1 of mangkuk lada kering -dikisar.
  3. Prepare 1 of biji bawang merah -dikisar.
  4. It's 2 of biji bawang putih -dikisar.
  5. You need 1 keping of asam keping.
  6. You need of Garam.
  7. You need of Gula.

Demikian Informasi resep Ikan Tongkol Bakar Sambal Pedas, semoga berguna bagi anda. Harga Ikan Tongkol - Ikan tongkol adalah salah satu jenis ikan laut yang banyak dikonsumsi oleh masyarakat Indonesia. Harga ikan tongkol yang terbilang murah menjadi alasan utamanya. Tongkol juga bermanfaat sebagai sumber protein yang murah meriah.

Langkah memasak Sambal ikan tongkol #KCHUP

  1. Mula-mula..tumiskan bahan yg dah dikisar sampai pecah minyak...
  2. Bile dah pecah minyak..masukkan gula..masak hingga garing...
  3. Bile sambal dah garing..masukkan garam dan asam keping...
  4. Kemudian masukkan ikan tongkol goreng tadi..gaul rata.
  5. Last,masukkan bawang besar hiris jika suka..siap.

Ikan Tongkol - Banyak yang beranggapan bahwa ikan tongkol dengan ikan tuna adalah sama. Jika sambal bisa diolah dengan tepat dan enak maka rasa ikan juga akan semakin terasa enak. Ikan tongkol merupakan sejenis ikan yang mempunyai variasi masakan yang enak. Jika mahu memasak sambal ikan aye merah. Sajikan Ikan Tongkol Sambal Kencur Untuk Menu Lezat Siang Nanti.