Recipe: Perfect Resepi Gulai Ikan Tongkol @ ike aye #Johor

Resepi Gulai Ikan Tongkol @ ike aye #Johor. Gulai ikan tongkol boleh dimakan sebagai lauk bersama dengan nasi putih mahupun nasi dagang. Akhir sekali masukkan cili padi yang dicelur. Kacau seketika dan gulai ikan tongkol sedia untuk dihidang.

Resepi Gulai Ikan Tongkol @ ike aye #Johor Ini pertama kali saya menyediakan hidangan yang cukup terkenal di Terengganu, yang Saya sebenarnya tak rancang untuk masak dan mencuba resepi gulai kerisik ikan tongkol ini, tetapi memandangkan bahan-bahan. Seekor ikan aya (ikan tongkol) saiz yang sedang-sedang je. Resepi Singgang Ikan Tenggiri Kelantan yang memang sangat lazat. You can have Resepi Gulai Ikan Tongkol @ ike aye #Johor using 22 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Resepi Gulai Ikan Tongkol @ ike aye #Johor

  1. You need 2 of ekor ikan tongkol (dibersihkan).
  2. Prepare 3-4 helai of daun pandan.
  3. It's Sedikit of halia.
  4. You need Sedikit of lengkuas.
  5. Prepare of Garam dan gula melaka.
  6. You need Sedikit of cuka.
  7. Prepare of Bahan untuk kuah gulai :.
  8. You need of Bawang merah.
  9. Prepare of Bawang putih.
  10. It's of Jintan manis.
  11. It's of Ketumbar.
  12. Prepare of Serai.
  13. It's of semua bahan diatas perlu dikisar halus**.
  14. It's of Bahan lain.
  15. You need 1 of peket serbuk rempah kari daging.
  16. It's 1/2 of peket serbuk rempah kerutuk.
  17. Prepare 3 of sudu besar serbuk lada babas.
  18. You need of Cili kisar.
  19. Prepare of Garam/gula/kiub ikan.
  20. It's of Santan pekat.
  21. You need of Santan segar.
  22. You need of Air rebusan ikan.

Terbaik jika menggunakan ikan tenggiri yang segar. Versi Kelantan memang tiada kunyit dan menggunakan banyak lengkuas. Masakan ini juga sangat sihat kerana tiada. Ikan tongkol merupakan spesies ikan yang hidup di perairan dangkal sekitar pesisir Indo-Pasifik.

Langkah memasak Resepi Gulai Ikan Tongkol @ ike aye #Johor

  1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar tadi smpi naik minyak, naik bau dan kekuningan, masukkan cili kisar. Tumis sampai pecah minyak...
  2. Bancuh rempah kari, kerutuk dan lada...tumis sekali dgn bahan lain...api sederhana saja...msak sampai dia pecah minyak dgn cantik...masukkan air rebusan ikan..
  3. Tumis lagi sampai dia pecah minyak, masukkan santan segar, santan pekat...kacau perlahan dgn api sederhana ye...biarkan dia mereneh dalam 15-30mnit...masukkan ikan rebus tadi..kacau perlahan dan masak seketika dalam 5mnit..tutup api....

Empuknya daging ikan tongkol membuat ikan ini banyak digandrungi untuk diolah sebagai santapan sehari-hari. Nah, jika Anda dan keluarganya salah satu memfavoritkan. Yang suka hidangan ikan, kamu wajib coba ikan tongkol kuah pedas ala Endeus yang satu ini. Punya rasa dan tekstur yang khas, membuatnya pas untuk dinikmati saat hangat bersama keluarga. Yuk langsung lihat videonya dan bagikan resepnya ke semua.