How to Make Tasty Ikan Patin Masak Tempoyak

Ikan Patin Masak Tempoyak. R Ikan Patin Masak Tempoyak bukak seperti biasa tapi hanya. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi.

Ikan Patin Masak Tempoyak Ikan patin memang sangat cocok diolah menjadi ikan bakar, sup, ataupun dimasak di dalam bambu. Bagi yang sudah meniatkan mencoba tapi Penggunaan sambal tempoyak bisa juga dipadukan dengan ikan-ikan lainnya seperti ikan teri, ikan mas, dan ikan mujair. Pernahkah anda makan ikan patin masak tempoyak? You can have Ikan Patin Masak Tempoyak using 6 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Ikan Patin Masak Tempoyak

  1. Prepare 1 of ekor ikan patin.
  2. It's 2 of inci kunyit hidup.
  3. It's 15 of biji cili api.
  4. Prepare of Seikat daun kesum.
  5. You need 1 of kuntum bunga kantan.
  6. Prepare 5 of sudu tempoyak.

Walaupun begitu, banyak juga yang suka makan tempoyak, apalagi ikan patin masak tempoyak. Tempoyak biasanya tidak dimakan begitu sahaja tetapi selalunya dibuat sambal atau dimasukkan ke dalam masakan seperti gulai tempoyak. Jika pulang ke kampung , menu yang pasti Chef cari adalah Ikan Patin Masak Tempoyak. In Palembang the dish tempoyak ikan patin (Pangasius catfish in tempoyak sauce) and brengkes (pepes) tempoyak are well known, which is a steamed fermented durian paste in banana leaf. foto: Instagram/@seneng_masak_di_dapur.

Langkah memasak Ikan Patin Masak Tempoyak

  1. Bersihkan ikan patin dengan air garam dan asam jawa.
  2. Tumbuk / blend kunyit hidup dan cili api.
  3. Masuk kan bahan ditumbuk/diblend kedalam periuk dan masukkan air.. Masukkan asam keping 3 keping...
  4. Masak sehingga mendidih dan masukkan daun kesum, bunga kantan dan tempoyak.
  5. Masukkan ikan.. Perasakan dengan garam dan sedikit gula.. Biarkan sehingga kuah agak pekat.. Sedia dihidang...

Ikan Patin Masak Tempoyak in clay pot isolated on white background. Resipi ikan patin sungai masak tempoyak Temerloh Pahang. Kemudian masukkan dalam lada yang dimasak. Kemudian masukkan ikan patin, daun kesum, bunga kantan dan serai. Ikan Patin Tempoyak memang enak dimakan bersama nasi panas.