How to Prepare Appetizing Ikan tongkol masak kicap

Ikan tongkol masak kicap. JANGAN LUPA SUBSCRIBE, LIKE , SHARE & Comment ye Let's COOK with Mommy ! Apa jadinya kalau ikan tongkol dimasak kuah? Untuk kamu yang bosan masak ikan tongkol dengan cara yang begitu-begitu saja, Ikan Singgang bisa menjadi pilihan menarik.

Ikan tongkol masak kicap Carian Berkaitan: resepi ikan tongkol, resepi ikan aya, senarai resepi ikan tongkol, cara masak ikan tongkol, cara memasak ikan tongkol yang enak. Selain ekonomis, ikan tongkol juga kaya akan protein loh. Biasanya orang-orang mengolahnya dengan cara digoreng. You can have Ikan tongkol masak kicap using 14 ingredients and 1 steps. Here is how you cook it.

Ramuan Ikan tongkol masak kicap

  1. Prepare of Bawang merah kisar.
  2. Prepare of Bawang putih kisar.
  3. It's 2 of sudu besr Cili kering kisar.
  4. It's of Halia 1 inch kisar.
  5. Prepare potong of Cili kecil.
  6. Prepare of Bawang besar hiris.
  7. You need of Ikan tongkol goreng garam kunyit.
  8. It's of Sos tomato,.
  9. It's of Kicap.
  10. Prepare of Cuka.
  11. Prepare of Sos tiram.
  12. It's of Garam.
  13. You need of Gula.
  14. You need of Serbk perasa.

Namun ada juga yang mengolahnya menjadi sarden, dimasak cabai hijau, balado dan banyak lainnya. Selain itu tongkol juga cocok dipadukan dengan campuran bahan lain seperti tahu. Ikan Tongkol masak Kicap - Tuna Fish in dark sauce Suriati. #masakapamasakmystyle. Resepi Tenggiri Masak Kicap ini memang mudah untuk disediakan kerana hanya bahan-bahan asas dapur seperti kicap, kunyit, halia, bawang merah dan putih yang Rasa sambal mantap yang digabungkan dengan ikan tongkol yang mempunyai isi padat.

Langkah memasak Ikan tongkol masak kicap

  1. Tumis bahan kisar sehingga naik bau dan garing masukan sos tiram, kicap, sos tomato dan sedikit air, biarkn sekejap,dan lastly masukan lada kecil, bawang yg dihiris dan ikan dan biarkn hingga pekat skit dan siap.

Daging ikan tongkol yang gurih ini juga tidak mudah hancur sehingga aman bila dimasak lama. Sebelum dimasak bersama racikan bumbu, ikan akan digoreng terlebih dulu supaya nantinya bumbu bisa lebih melekat. Duniaikan.com - Olahan Resep Ikan Tongkol Paling Enak, Ikan tongkol merupakan salah satu jenis ikan konsumsi yang kaya akan kandungan gizi yang sangat bermanfaat dan dibutuhkan oleh tubuh. Di dalam daging ikan tongkol mengandung protein, lemak. Sayur kubis masak kicap ini sama halnya dengan olahan sayur kubis yang lainnya.