Recipe: Delicious Singgang Ikan Tongkol

Singgang Ikan Tongkol. Disclaimer: Video ini dirakam sebelum Perintah Kawalan Pergerakan. Ikan tongkol singgang merupakan satu sajian yang sangat popular di Negeri Terengganu. Selain rasanya yang sedap ia juga enak dimakan bersama nasi panas ditambah pula budu dan ulam ulaman.

Singgang Ikan Tongkol Aneka Resep Masakan Ikan Tongkol - Ikan tongkol, ikan yang satu ini bisa kita olah menjadi berbagai sajian yang lezat untuk menu makan. Selain digoreng, ikan tongkol bisa kita masak dengan. Menu ini sangat mudah dan ringkas untuk disediakan. You can have Singgang Ikan Tongkol using 8 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve that.

Ramuan Singgang Ikan Tongkol

  1. You need of Sekor Ikan Tongkol(bersize sederhana)-.
  2. You need 4-5 ulas of Bawang Putih(dihiris nipis).
  3. Prepare 3 of hirisan lengkuas.
  4. It's 5-6 of hirisan Kunyit Hidup.
  5. Prepare 2-3 keping of Asam Keping(bergantung tahap masam mn yg kita nak).
  6. It's of Air.
  7. Prepare of Cili Api/Lada Hidup.
  8. You need of Garam secukup rasa.

Di negeri pantai timur khususnya, singgang lebih enak jika dimakan dengan ulam dan budu. Resepi nasi dagang sememangnya terkenal di Pantai Timur iaitu di Terengganu, Pahang, Kelantan dan juga di beberapa daerah di Thailand seperti Pattani, Yala dan juga Narathiwat. Ikan tongkol segar, biasa ditemui di pasar ikan, ataupun supermarket-supermarket besar. Biasanya tongkol segar ini digunakan untuk keperluan restoran, atau pembuatan makanan kalengan.

Langkah memasak Singgang Ikan Tongkol

  1. Masukkan bahan² ke dalam periuk kecuali Ikan&Cili.
  2. Bila agak dah mendidih,masukkan ikan.Taburkan Cili Api&biarkan sehingga Ikan Masak.
  3. Siap untuk dihidangkan.B.

Ikan Tongkol sangat baik untuk kesehatan. Ikan Tongkol yang dibeli oleh ibu-ibu di warung kampung biasanya sudah dalam kondisi terpotong-potong tanpa duri (pindang/fillet). Ikan Tongkol - Kamu pasti pernah kan mencoba hidangan ikan tongkol? Cara masak Singgang Ikan Tenggiri cara Terengganu. Resipi ini adalah warisan ibu empunya resipi ni sendiri.