Recipe: Delicious Ikan aye/tongkol singgang teganu #Ikan #MarathonRaya #MingguKetiga

Ikan aye/tongkol singgang teganu   #Ikan  #MarathonRaya #MingguKetiga. Wan Aefez We provide easy to follow cooking instructions & videos Don't forget to tag us & use the hashtag #dapozarel #singgangikantongkol. Singgang Aye, Singgang Ikan Aye, Singgang Ikan Tongkol, Singgang. Ikan tongkol singgang merupakan satu sajian yang sangat popular di Negeri Terengganu.

Ikan aye/tongkol singgang teganu   #Ikan  #MarathonRaya #MingguKetiga This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image. Selain ekonomis, ikan tongkol juga kaya akan protein loh. You can cook Ikan aye/tongkol singgang teganu   #Ikan  #MarathonRaya #MingguKetiga using 9 ingredients and 6 steps. Here is how you cook it.

Ramuan Ikan aye/tongkol singgang teganu   #Ikan  #MarathonRaya #MingguKetiga

  1. Prepare 1 of ekor ikan aye yang sederhana besar.
  2. Prepare 4 keping of asam keping.
  3. It's 3 of biji bawang merah(hiris).
  4. Prepare 2 ulas of bawang putih (hiris).
  5. You need of Lengkuas(hiris).
  6. It's of Kunyit hidup(hiris).
  7. You need 3 of biji bendi.
  8. Prepare 5 of biji cili padi.
  9. You need of Garam kasar dan gula secukup rasa.

Biasanya orang-orang mengolahnya dengan cara digoreng. Namun ada juga yang mengolahnya menjadi sarden Untuk kamu yang masih bingung dan masih mencari resep ikan tongkol enak, banyak resep yang bisa kamu praktikkan di rumah. Akan tetapi tongkol jagung atau biasanya orang menyebutnya bonggol / janggel jagung akan menjadi limbah yang berbahaya untuk lingkungan jika tidak ada penanganan secara tepat. Tapi jika tongkol jagung dimanfaatkan dengan baik, akan menjadi tongkol jagung yang bernilai guna.

Langkah memasak Ikan aye/tongkol singgang teganu   #Ikan  #MarathonRaya #MingguKetiga

  1. Sediakan bahan-bahan seperti ikan aye, bawang merah, bawang putih, asam keping, lengkuas, kunyit hidup, cili api, bendi, garam dan gula..
  2. Letakkan ikan dalam periuk, taburkan garam kasar(garam ikut sukatan anda ya), asam keping dan sedikit saja air, jangan sampai tenggelam ikan. Tutup periuk dan rebus ikan hingga masak. Haaa inilah kelainan saya dalam masak ikan singgang. Saya akan rebus seketika ikan dengan garam kasar dan asam keping..
  3. Rebus sampai masak dan jangan sampai kering air. Agak agak ikan dan masak, tambahkan secawan air, bawang merah, bawang putih, lengkuas, kunyit hidup dan perasakan dengan gula hingga secukup rasa. Biarkan hingga mendidih. Sedikit tips ya, singgang akan lebih sedap jika kita lebihkan lengkuas, bwg putih dan bwg merah..
  4. Bila dah mendidih, masukkan cili api dan bendi. Biarkan mendidih lagi dalam 1 minit dan boleh tutup api. Siap untuk di hidang bersama budu dan ulam ulaman. Fuhhh!! Tak sedar nasi habis seperiuk. Cuba tau resepi ikan singgang teganu oleh saya ya.
  5. .
  6. .

Menu Diet : Ikan Masak Singgang Paling Senang dan Cepat Ikan singgang Kelantan adalah amat tersohor. Hidangan ini dibuat menggunakan ikan tongkol, asam keping, bawang merah dan putih, lengkuas, cili padi dan sedikit kunyit. Salah satunya ialah olahan ikan tongkol. Ikan tongkol merupakan ikan yang dapat diolah dengan Tongkol (Euthynnus affinis) adalah sejenis ikan laut dari spesis Scombridae.