How to Cook Appetizing Patin Masak tempoyak #phopbylinimohd

Patin Masak tempoyak #phopbylinimohd. Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh. Bahan bahan Banyak sekali olahan masakan dari ikan patin ini. Selain memiliki rasa yang khas patin juga Namun tridak perlu kuatir untuk membuat ikan patin tempoyak sebetulnya untuk aroma wangi dan sedap.

Patin Masak tempoyak #phopbylinimohd As Salam, Tips dan Cara Masak Ikan Patin Tempoyak Asli Yang Sedap- Kali ini saya nak kongsikan cara saya masak ikan patin tempoyak yang macam orang Temerloh suka makan tu.heheh. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. You can have Patin Masak tempoyak #phopbylinimohd using 9 ingredients and 5 steps. Here is how you cook it.

Ramuan Patin Masak tempoyak #phopbylinimohd

  1. You need 1 of ekor ikan patin.
  2. Prepare 1 of senduk tempoyak.
  3. You need 6-7 of biji cili padi.
  4. You need 1 of inci kunyit hidup.
  5. It's 2 cawan of air.
  6. Prepare 1 of sdk gula.
  7. You need of garam seckup rasa.
  8. It's daun of kesum seikat.
  9. Prepare sedikit of ajinomoto.

Pernahkah anda makan ikan patin masak tempoyak? Walaupun begitu, banyak juga yang suka makan tempoyak, apalagi ikan patin masak tempoyak. Ikan Patin Masak Tempoyak - Kancil Raja Patin iCookAsia от : iCookAsia Sebut sahaja Temerloh, makanan yang akan terlintas dalam kepala anda mesti Patin Tempoyak kan?

Langkah memasak Patin Masak tempoyak #phopbylinimohd

  1. Blend kunyit + cili +tempoyak..
  2. Masak dlm periuk bersama air..
  3. Masak bahan2 yg di blend..
  4. Masukkan gula,garam dan ajinomoto.
  5. Bila dah mndidih,masukkan daun kesum dan ikan.Suaikan rase.Bila dah nampak ikan masak,angkat dan hidangkan..

Tempoyak Ikan Patin ini jelas memiliki rasa yang khas. Penggunaan tempoyak atau fermentasi buah durian yang lezat menjadikan ikan patin seolah lebih eksotis. Jika pulang ke kampung , menu yang pasti Chef cari adalah Ikan Patin Masak Tempoyak. Rasanya hidangan ini sudah menjadi biasa, bukan lagi 'rare'. Banyak restoran dan gerai-gerai makan menyajikannya.