Recipe: Yummy Tempoyak patin

Tempoyak patin. The tempoyak ikan patin, ikan pais and sambal tempoyak was delicious. I never liked Patin, untill i come to this restaurant, they cooked really well, the tempoyak patin was marvelous, unbeatable. Selain menjadi makanan khas Sunda, ternyata pepes ikan juga menjadi masakan khas kota Palembang yang bisa menggugah selera.

Tempoyak patin Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. You can cook Tempoyak patin using 6 ingredients and 2 steps. Here is how you cook it.

Ramuan Tempoyak patin

  1. You need 1 of ekor ikan patin.
  2. It's of Tempoyak masam (wajib ada).
  3. Prepare of Cili api (ikot kepedasan masing2).
  4. Prepare of Kunyit hidup.
  5. You need of Serai.
  6. Prepare of Garam.

Katso käyttäjän AF Ikan Patin Tempoyak (@afpatintempoyak) Instagram-kuvat ja -videot. Brengkes patin tempoyak, is one of the most popular traditional dishes in Palembang. This dish is usually served as lunch. Brengkes is cooked using tempoyak as the main and important seasoning.

Langkah memasak Tempoyak patin

  1. Cuci ikan patin dan toskan airnya. Tumbuk cili api bersama kunyit hidup. Tumbuk tu jangan sampai lesung pecah dah la ye. Heheh. Serai tu hanya ketuk saja..
  2. Satukan bahan tumbuk bersama air dan tempoyak di dalam periuk. Ikot la bnyk mana kuah yg diperlukn. Biarkan mendidih seketika. Kemudian baru masukan ikan. Biarkan mendidih lagi sehingga ikan masak dan kuah sedikit pekat. X terlalu pekat dan x trlalu cair. Perasakan dengan garam secukupnya. Siap!!.

As Salam, Tips dan Cara Masak Ikan Patin Tempoyak Asli Yang Sedap- Kali ini saya nak kongsikan cara saya masak ikan patin tempoyak yang macam orang Temerloh suka makan tu.heheh. Gulai Tempoyak Ikan Patin salah satu gulai kampung kegemaran aku sejak dulu hingga kini, lebih-lebih lagi jika ikannya adalah dari sungai Pahang. Kalau yang belum pernah rasa patut mencubanya. Tempoyak merupakan masakan yang berasal dari durian yang sudah difermentasi. Berikut ini adalah resep tempoyak ikan patin dari Jambi, Indonesia yang mempunyai ciri khas tersendiri.