How to Make Tasty Asam pedas ikan kembung

Asam pedas ikan kembung. ✓Bahan-bahannya: Ikan kembung Terung Bunga kantan Daun Kesum Serai Air asam jawa Gula melaka Garam ✓Bahan-bahan ditumis: Serbuk jintan manis Serbuk Lada. Sensasi pedas yang menyegarkan pada resep kali ini akan membuat sajian ikan kembung kali ini benar-benar istimewa. Hanya saja, jika ibu akan menyajikan hidangan ini untuk si kecil, sebaiknya komposisi cabai dan kepedasan pada ikan diperhatikan agar jangan sampai mereka kepedasan.

Asam pedas ikan kembung Penasaran ingin menikmati dan mencicipi gulai ikan kembung bumbu asam pedas yang lezat dan enak? Nah, kali ini kami akan berbagi resep mudahnya. Simak resep gula ikan kembung bumbu asam pedas berikut ini. You can have Asam pedas ikan kembung using 8 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve it.

Ramuan Asam pedas ikan kembung

  1. It's 3 of biji bawang besar.
  2. It's 1 of labu bawang putih.
  3. It's of Lada kering.
  4. You need Daun of kesum.
  5. You need of Bunga kantan.
  6. You need of Ikan kembung.
  7. It's of Kacang bendi.
  8. You need keping of Asam.

RESEP IKAN KEMBUNG ASAM MANIS PEDAS. Variasi bumbu dalam cara memasak ikan kembung yang cukup menjadi favorit keluarga adalah asam manis pedas. Perpaduan bahan dan bumbu membuat masakan ikan ini tak kalah lezat dengan. Resepi Asam Pedas Ikan Kembong. bila musim tengkujuh ikan sangat mahal kerana memang tidak musim ikan. jadi, saya saya mengurangkan memasak ikan dan menggantikannya dengan ayam. jom kita layan resepi dibawah.

Langkah memasak Asam pedas ikan kembung

  1. Bawang merah, bawang putih, lada kering diblend.
  2. Tumis bahan2 tadi sampai naik bau. Lepastu tambah air dalam 1 liter.
  3. Lepastu masukkan ikan, daun kesum, bunga kantan dan asam keping.. Letakkan garam secukup rasa.
  4. Dan last sekali letak kacang bendi.. Nanti klau letak awal2 jadi empuk. Letak last2...

Ikan kembung dagingnya enak dan lembut jika dimasak betul-betul. Makin terasa sedapnya jika ikan kembung dimasak asam pedas. Makan dengan nasi putih panas makin merangsang selera. Tanpa tunggu lama, mari cubakan resepi di bawah ini. Aduk-aduk supaya tidak lengket dan agar semua bahan meresap.