How to Prepare Tasty Patin masak tempoyak

Patin masak tempoyak. Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh. Bahan bahan Banyak sekali olahan masakan dari ikan patin ini. Selain memiliki rasa yang khas patin juga Namun tridak perlu kuatir untuk membuat ikan patin tempoyak sebetulnya untuk aroma wangi dan sedap.

Patin masak tempoyak As Salam, Tips dan Cara Masak Ikan Patin Tempoyak Asli Yang Sedap- Kali ini saya nak kongsikan cara saya masak ikan patin tempoyak yang macam orang Temerloh suka makan tu.heheh. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. You can cook Patin masak tempoyak using 8 ingredients and 5 steps. Here is how you cook it.

Ramuan Patin masak tempoyak

  1. Prepare of Ikan patin 3 ketul (basuh bersih rendam dgn limau kasturi).
  2. Prepare of Cili padi ikut kepedasan masing2.
  3. It's of Kunyit hidup 1inc.
  4. Prepare Daun of kesum segengam.
  5. You need 1 of btg bunga kantan.
  6. You need 2 of sudu besar tempoyak..bole di lebihkn.
  7. It's 2 of @3 cawan air.. Ikut kepekatan.
  8. It's of Bendi jika mahu.

Pernahkah anda makan ikan patin masak tempoyak? Walaupun begitu, banyak juga yang suka makan tempoyak, apalagi ikan patin masak tempoyak. Ikan Patin Masak Tempoyak - Kancil Raja Patin iCookAsia от : iCookAsia Sebut sahaja Temerloh, makanan yang akan terlintas dalam kepala anda mesti Patin Tempoyak kan?

Langkah memasak Patin masak tempoyak

  1. Bahan2.
  2. Kunyit dan cili ditumbuk...
  3. Didihkan air. Masuk bhn di tumbuk tempoyak daun kesum dan kantan.
  4. Da mengelegak masuk kan ikan dan bendi. Dan garam perasa.
  5. Siap.

Tempoyak Ikan Patin ini jelas memiliki rasa yang khas. Penggunaan tempoyak atau fermentasi buah durian yang lezat menjadikan ikan patin seolah lebih eksotis. Jika pulang ke kampung , menu yang pasti Chef cari adalah Ikan Patin Masak Tempoyak. Rasanya hidangan ini sudah menjadi biasa, bukan lagi 'rare'. Banyak restoran dan gerai-gerai makan menyajikannya.