How to Prepare Yummy Temosa serunding ikan #phopbylinimohd #batch17

Temosa serunding ikan #phopbylinimohd #batch17. PagesBusinessesFood & drinkSupermarket/Convenience storeSerunding AZMANVideosSerunding ikan! Ikan laut paling terkenal karena protein yang tinggi. Beberapa daerah di Indonesia juga memiliki ikan laut unggulan, seperti di bawah ini.

Temosa serunding ikan #phopbylinimohd #batch17 Serunding daging tempatan lebih lembut, lebih halus dan pastinya LEBIH SEDAP! Jangan tertipu dengan serunding di pasaran yang harganya seperti sangat murah.tetapi ia bukan daging tempatan. Ikan koi merupakan salah satu jenis ikan hias air tawar yang banyak kita jumpai dipara penjual ikan hias. You can have Temosa serunding ikan #phopbylinimohd #batch17 using 17 ingredients and 2 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Temosa serunding ikan #phopbylinimohd #batch17

  1. You need of Kulit temosa.
  2. It's 1 1/2 cawan of gandum.
  3. Prepare 1 of sb penuh tepung beras.
  4. You need 1 of sb penh tepung ubi.
  5. Prepare 1/2 of sb gula.
  6. You need of secubit garam.
  7. It's 1 1/2 of sb marjerin atau shortening terpulang (saya punya guna shortening).
  8. It's 4 of sudu besar minyak panas air secukupnya (saya guna air sejuk peti ais).
  9. Prepare of Inti ikan.
  10. Prepare 3 of ekor ikan kembung (guna pelaling/sardin pun boleh).
  11. Prepare 2 of biji bawang besar - cincang.
  12. It's 1 of inci halia - cincang.
  13. It's 3 ulas of bawang putih.
  14. It's 1 of sk serbuk lada hitam/putih.
  15. Prepare 1 of sk halba.
  16. You need 1/2 cawan of kelapa parut - optional*.
  17. It's 1/2 cawan of santan Garam dan gula secukup rasa Hirisan cili padi jika suka.

Pada zaman dahulu ikan koi hanya bisa dimiliki para raja dan kaisar di Jepang. Untuk resepi ini Che Nom gunakan serunding ikan, boleh juga kalau nak gunakan serunding udang kering atau ikan bilis. Kalau mahu lebih mudah, lebih baik beli serunding yang sudah siap dan anda. Jenis ikan laut dangkal sendiri sangat banyak apalagi ditambah ikan laut yang habitatnya lebih berdominan di dalam atau dasar air, yang semua itu tetap menjadi satu bahasan nama-nama ikan laut.

Langkah memasak Temosa serunding ikan #phopbylinimohd #batch17

  1. Rebus ikan. Perisikan. Satukan semua bahan di dalam kuali. Kacau sehingga agak2 kering..
  2. Gaul bahan2 kering gandum, tpg beras, tpg ubi, gula, garam, shortening/marjerin kemudian curah minyak panas dan gaul lagi dan curah air sedikit demi sedikit dan uli sehingga tak lekat ditangan dan lembut gelek doh tadi nipis dan guna acuan karipap dan isi inti kesukaan anda goreng dlm api sederhana panas insyaallah jadi licin molek je. Sedia untuk dihidang..

Ikan tuna salah satu ikan yang bisa diolah dengan sangat baik, karena memiliki rasa yang lezat kala dimasak. Nah bagi anda yang sangat menyukai masakan ikan, terutama ikan tuna … Home » Mancing Ikan » Teknik Dan Cara Mancing Ikan Di Pinggir Laut. Find serunding ikan stock images in HD and millions of other royalty-free stock photos, illustrations and vectors in the Shutterstock collection. Thousands of new, high-quality pictures added every day. A homemade serunding daging would be a good idea as a side dish to lemang and ketupat for your Raya open house!