Recipe: Appetizing Asam Pedas Ikan Kembung

Asam Pedas Ikan Kembung. ✓Bahan-bahannya: Ikan kembung Terung Bunga kantan Daun Kesum Serai Air asam jawa Gula melaka Garam ✓Bahan-bahan ditumis: Serbuk jintan manis Serbuk Lada. Sensasi pedas yang menyegarkan pada resep kali ini akan membuat sajian ikan kembung kali ini benar-benar istimewa. Hanya saja, jika ibu akan menyajikan hidangan ini untuk si kecil, sebaiknya komposisi cabai dan kepedasan pada ikan diperhatikan agar jangan sampai mereka kepedasan.

Asam Pedas Ikan Kembung Penasaran ingin menikmati dan mencicipi gulai ikan kembung bumbu asam pedas yang lezat dan enak? Nah, kali ini kami akan berbagi resep mudahnya. Simak resep gula ikan kembung bumbu asam pedas berikut ini. You can have Asam Pedas Ikan Kembung using 15 ingredients and 3 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Asam Pedas Ikan Kembung

  1. You need of Bahan Kisar.
  2. It's 5 of tangkai cili kering - rebus.
  3. Prepare 1/2 of bawang besar.
  4. You need 2 ulas of bawang putih.
  5. It's Sedikit of belacan - Optional.
  6. You need of Bahan Lain.
  7. It's 1 batang of serai - diketuk.
  8. It's 1 of inci halia - diketuk.
  9. It's 1 of inci lengkuas - diketuk.
  10. It's 1/2 of paket paste asam pedas.
  11. You need Daun of kesum.
  12. It's 1/2 of sudu besar asam jawa - air asam.
  13. You need of Bendi.
  14. You need 3 of ekor ikan kembung.
  15. It's of Garam.

RESEP IKAN KEMBUNG ASAM MANIS PEDAS. Variasi bumbu dalam cara memasak ikan kembung yang cukup menjadi favorit keluarga adalah asam manis pedas. Perpaduan bahan dan bumbu membuat masakan ikan ini tak kalah lezat dengan. Resepi Asam Pedas Ikan Kembong. bila musim tengkujuh ikan sangat mahal kerana memang tidak musim ikan. jadi, saya saya mengurangkan memasak ikan dan menggantikannya dengan ayam. jom kita layan resepi dibawah.

Langkah memasak Asam Pedas Ikan Kembung

  1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar, bahan ketuk serta paste asam pedas sehingga garing..
  2. Masukkan air asam jawa dan daun kesum. Tunggu sehingga mendidih..
  3. Kemudian masukkan bendi, ikan kembung dan garam secukup rasa. Tunggu sehingga bendi lembut dan ikan masak. Matikan api..

Ikan kembung dagingnya enak dan lembut jika dimasak betul-betul. Makin terasa sedapnya jika ikan kembung dimasak asam pedas. Makan dengan nasi putih panas makin merangsang selera. Tanpa tunggu lama, mari cubakan resepi di bawah ini. Aduk-aduk supaya tidak lengket dan agar semua bahan meresap.