How to Cook Tasty KEK KEJU KAPAS JEPUN Lembut dan Gebu

KEK KEJU KAPAS JEPUN Lembut dan Gebu. Resepi Japanese Cotton Cheesecake / Kek Keju Jepun yang senang dan sedap !. dalam dia mmg lembap.japanese cheesecake memang jenis lembap dan lembut dalam dia. tak macam kek biasa. U kena makan original japanese cheesecake baru u tahu rasa original punya lembap macam mana.. Tq cik epal.dh buat n mmg gebu gebas abes.bergoyang kek hihi.

KEK KEJU KAPAS JEPUN Lembut dan Gebu Sebelum ni asyik beli je kek keju jepun gebu gebas, lembut dan sedap ini sebab masa yang selalu mencemburui. Jom saya kongsikan resepi kek keju jepun kukus mudah sukatan cawan. Carikkan cheese kecil-kecil dan campurkan bersama susu. You can cook KEK KEJU KAPAS JEPUN Lembut dan Gebu using 13 ingredients and 9 steps. Here is how you cook it.

Ramuan KEK KEJU KAPAS JEPUN Lembut dan Gebu

  1. Prepare 250 gm of Keju krim suhu bilik (Saya guna Bega Tatura Cream Cheese).
  2. Prepare 100 ml of Susu Penuh Krim.
  3. It's 60 gm of Mentega tawar (Saya guna Anchor Unsalted Butter).
  4. You need 6 biji of Telur kuning.
  5. You need 1 sudu besar of Jus lemon.
  6. Prepare 2 sudu teh of parutan kulit lemon.
  7. You need 70 gm of Gula kastor.
  8. It's 60 gm of Tepung kek.
  9. Prepare 15 gm (1 sudu besar) of Tepung jagung/Maizena.
  10. You need 6 biji of Telur putih.
  11. Prepare 1/4 sudu teh of Krim tartar.
  12. It's Secubit of Garam.
  13. Prepare 70 gm of Gula kastor.

Pukul putih telur bersama gula dan cream of tatar. Kek keju kapas Jepun (Japanese cotton cheesecake) mempunyai tekstur yang gebu dan rasa yang tidak terlalu sarat dengan keju krim (cream cheese) serta tidak terlalu manis. Ini menjadikannya tidak muak untuk dimakan. Jika anda pernah cuba membuat kek ini, hasilnya mungkin tidak segebu yang dibeli di kedai bakeri dan seakan-akan mendap apabila sejuk.

Langkah memasak KEK KEJU KAPAS JEPUN Lembut dan Gebu

  1. Sediakan bahan-bahan, sediakan loyang bulat/loyang (loose-abse pan) yang telah dialas dengan kertas minyak/baking paper (saya gunakan loyang 20cm x 7cm 2 loyang).
  2. Sediakan air di dalam periuk kemudian didihkan.Cairkan dengan teknik double boiled ya. Masukkan keju krim, mentega da susu ke dalam mangkuk/periuk/sauce pan yang lebih besar kemudian letakkan di atas periuk yang berisi air mendidih, kacau keju krim sehingga lembut dan sebati dengan menggunakan pemukul telur. Ketepikan dan biarkan sehingga agak sejuk.
  3. Setelah agak sejuk, masukkan telur kuning dan gula kastor, kemudian pukul dengan pengadun atau pemukul telur sehingga sebati, masukkan tepung kek dan tepung jagung pukul sehingga bercampur rata, kemudian tambahkan jus lemon dan parutan kulit lemon, kacau rata. Ketepikan.
  4. Sediakan mangkuk/mangkuk adunan yang kering dan bersih, masukkan telur putih dan pukul dengan menggunakan pengadun pada kelajuan rendah, sehingga agak berbuih, masukkan garam, krim tartar dan masukkan gula kastor sedikit demi sedikit sambil dipukul pada kelajuan sederhana sehingga adunan telur putih kaku..
  5. Masukkan adunan telur putih secara beransur-ansur menjadi 3 kali ke dalam adunan yang pertama gaulkan dengan teknik melipat menggunankan pemukul telur atau spatula silikon untuk mengacaunya. (Kacau dengan perlahan dan jangan kacau untuk terlalu lama). Setelah adunan sebati, masukkan ke dalam loyang dan ratakan.
  6. Panaskan ketuhar selama 10 minit pada suhu 200 darjah Celsius kemudian masukkan loyang yang berisi adunan ke atas loyang yang sudah diisi dengan air mendidih, turunkan suhu ketuhar pada 160 darjah Celsius bakar kek selama 60 minit sehingga masak.
  7. Setelah masak keluarkan kek dan biarkan sehingga sejuk. Setelah itu masukkan kek ke dalam peti sejuk selama semalaman sebelum dihidangkan..
  8. Kek Keju Jepun sedia untuk dihidangkan... Nikmatilah...😚😚😚.
  9. Selamat mencuba dan semoga bermanfaat 😘😘😘.

Kek keju hangus Basque (Basque burnt cheese cake) merupakan inovasi kepada versi asasnya terdahulu yang kosong. Kini, ia menjadi semakin terkenal dan unik kerana rupanya yang hitam serta dibakar hangus. Ia menampilkan gabungan kulit pastri yang rangup dan keju krim (cream cheese) yang lembut. Malah, rasa terbakar yang ada pada kek serba ringkas ini menambahkan lagi kelainannya. Resipi kek keju yang lembut, halus dan gebu.terima kasih alma.atas resipi yang sedap ini.