Recipe: Yummy Gulai asam rong ayam

Gulai asam rong ayam. Inilah yang istimewanya masakan autentik Gulai Asam Rong Ayam Kampung. Masukkan dalam periuk air, bahan kisar dan asam rong, kacau rata. Apabila ayam masak, masukkan asam gelugor, terung, bunga kantan dan daun kesum.

Gulai asam rong ayam Mula-mula tumbuk cili menggunakan lesung batu bersama kunyit. Asam rong atau asam rum merupakan makanan tradisional bagi masyarakat di daerah Jerantut,Pahang dan begitu popular di sekitar beberapa perkampungan di dalam daerah ini seperti di kawasan perkampungan kecil iaitu di Kampung Ulu Tembeling, Kampung Kuala Tembeling. Gulai ayam adalah salah satu resep olahan ayam yang berkuah kental yang enak dan lezat yang terbuat dari berbagai rempah rempah alami. You can have Gulai asam rong ayam using 12 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ramuan Gulai asam rong ayam

  1. You need 1 of ekor ayam pencen.
  2. Prepare 1 of mangkuk kecil/200gram asam rong.
  3. It's 2 of genggam cili padi.
  4. It's 2 of inci kunyit hidup.
  5. You need Sedikit of daun kesum.
  6. It's 1 of biji keledek.
  7. You need of Seikat pucuk paku.
  8. It's 5 of biji terung telunjuk.
  9. It's 5 of tangkai terung pipit.
  10. You need 3 of kuntum bunga kantan.
  11. It's 3 keping of asam keping.
  12. You need 1 1/2 of sudu besar garam/ secukup rasa.

Banyak diantara kita yang salah menyebut resep ayam gulai dengan kari ayam, gule ayam ataupun opor ayam. Memang semua resep masakan ayam tadi. Gulai merupakan salah satu jenis masakan yang popular di Indonesia dan di Malaysia. Meskipun sudah menyebar ke berbagai daerah, makanan ini disebut-sebut asli berasal dari Sumatra.

Langkah memasak Gulai asam rong ayam

  1. Pada yg tak tau macam mana asam rong,gambar pertama ada lah asam rong yang siap di proses.ayam pencen dicuci bersih dan direbus hingga empuk..
  2. Gulai asam rong ni sememangnya pedas,makin pedas makin sedap.sebab itu saya gunakan 2 genggam cili padi.pada yg tak tahan pedas boleh kurangkan ikut selera masing2.kisar cili,kunyit hidup dan separuh asam rong.yg separuh lagi tumbuk bagi separuh hancur.nk kisar semua pun boleh.tapi saya suka tumbuk separuh supaya bila masak nanti ada biji2 asam rong.masukkan bahan yg dikisar tadi kedalam periuk ayam yg siap direbus.masukkan air separuh periuk untuk kuah.letak atas dapur dan hidupkan api..
  3. Gambar sayur yg biasa dimasukkan ke dalam gulai asam rong.apabila mendidih boleh lah dimasukkan sayur pucuk paku dan keledak..
  4. Masukkan juga terung telunjuk,terung pipit,daun kesum dan asam keping,tunggu hingga kuah masak.perasakan garam.(anggaram masa 25 minit).
  5. Bila kuah dah agak pekat bolehlah ditutup api.siap dan boleh dihidangkan..

Resep Gulai Ayam Padang, Sajian Populer yang Tidak Pernah Membosankan. Simpan ke bagian favorit Tersimpan di bagian favorit. Salah satu pilihan favorit saat bersantap masakan Minang adalah gulai ayam Padang berikut ini. Tety Suryati recommends Kak Noor-Gulai Asam Rom Ikan Kenerak. Ampun kalau ada yang ghechor air lior ok!!